Kan det være dårligt for dig at dyrke sport?

De fleste er enige om, at det er sundt for kroppen at dyrke sport. Der er dog mange som har forskellige teorier om hvorfor, at det kan være dårligt for dig at dyrke sport. Men hvordan er virkeligheden, kan det faktisk være skadeligt for dig at dyrke sport? Eller er det bare en række undskyldninger, som folk finder på, for at undgå at få sved på panden? Der er flere myter omkring dette, som vi vil prøve at komme til livs i denne artikel.

Motion er værdiløs hvis jeg ikke har tid regelmæssigt

Den første myte som vi gerne vil tale om er, at motion er værdiløs hvis man ikke kan gøre det regelmæssigt. Der er mange som tror at det ikke kan svare sig, at dyrke sport hvis man ikke har tid til at gøre det regelmæssigt, hvis de ikke har tid til at komme ned i fitness studiet flere gange om ugen, så kan det slet ikke svare sig at gøre noget overhovedet. Men faktisk er 20 minutters bevægelse om dagen alt du har brug for.

Motion tager for lang tid

Den næste myte er relateret til den første myte, myten siger at du skal dyrke sport i mindst 45 minutter for, at det giver en sundhedsmæssig fordel. Men som nævnt så kan selv 10 til 20 minutters motion om dagen, være med til at styrke din kardiovaskulære sundhed. Der er flere undersøgelser som faktisk viser, at det er bedre at dyrke motion i små hurtige portioner.

Jeg er for gammel til at motionere

Den tredje myte siger, at hvis du ikke træner når du er ung, så er det farligt at træne når du bliver ældre. Der er mange som tror, at fordi de ikke har dyrket sport da de var yngre, så er det farligt for dem at starte med, at dyrke sport når de bliver ældre. Men faktum er, at man aldrig er for gammel til at begynde med at dyrke sport. Faktisk siger undersøgelser at folk der begynder at dyrke sport senere i livet, faktisk lever længere end dem der ikke dyrker sport. Så det er aldrig for sent.  

Jeg risikerer bare at komme til skade

Den fjerde myte siger, at ”motion ikke er sikkert for en som er på min alder”. Det som folk virkeligt mener er, at de er bange for at komme til skade hvis de begynder med at motionere. Men faktum er, at motion faktisk kan være med til at reducere risikoen for skader. Hvis man er nervøs for om ens knogler kan klare at dyrke sport, så viser studier at regelmæssig sport faktisk er med til, at styrke knoglerne.