Aktiviteter som har boksning elementer

Mixed Martial Arts (MMA) er muligvis den mest kendte sportsgren med elementer fra boksning. Udover elementer fra klassisk boksning, så udfører MMA kæmperne kick boksning fra jiu jitsu, spark fra taekwondo og greb fra judo. MMA er mest af alt en sport, som er kendt fra The Ultimate Fighting Championship (UFC), som er en organisation, der organiserer opgør mellem de bedste i sporten. Det kan godt være at det ser blodigt ud, men en undersøgelse fra det amerikanske University of Alberta viser af MMA kæmpere har mindre sandsynlighed end boksere for at blive udsat for langvarige skader såsom hovedtrauma, hjernerystelser, øjenskader og brækkede ben. Ofte er det næseblod, som du ser på fjernsynet, når MMA kæmperne er i ringen. Så hvis du søger en mere sikker sport, så kan det være at du skal starte med MMA i stedet for boksning.

Skal vi spille skak eller bokse? Eller hvad med begge dele?

Du kan også prøve den nye sportsgren skakboksning. Den hollandske bokser, kunster og skakspiller valgte i 2001 at kombinere sine interesser med denne nye pudsige sport, som består af 11 runder, hvor de to modstander skifter mellem at dyste skak eller at bokse. Seks af runderne er skakrunder af 4 minutter mens de fem andre runder er boksning i tre minutter. Det hele går meget hurtigt, da der kun er et enkelt minuts pause mellem hver runde (til at få skakbordet ud af ringen). Den første, der laver knockout i boksning eller vinder skakmat vinder hele opgøret.

Få pulsen op uden at få slag i hovedet

Du kan også glemme (næsten) alt om at komme til skade og vælge den sikre motionsboksning. I motionsboksning er der konditionstræning og styrketræning fra boksning, men der er ingen fysisk kontakt og derfor skal du ikke være bange for hårde slag i hovedet. Motionsboksning er en fysisk aktivitet, som henvender sig til mænd og kvinder af alle aldre, og der er især mange med rygproblemer, der benytter den fysiske aktivitet til at styrke ryggen.

Men det kan godt være hårdt at komme i gang. I motionsboksning kommer pulsen op ved både løb og sjipping. Derudover er styrketræning af lår, baller, ben, ryg, arme, mave og meget mere. Udover at gøre kroppen stærkere, så hjælper motionsboksning også med at træne din hjertekredsløb samt lungekredsløbet.